Educatie versterken met magie

Naar mijn mening is ervaren de beste manier om te leren. Je kunt actieve deelname en betrokkenheid van deelnemers bevorderen door het interactief te maken. Maar wat heeft dit met magie te maken?
brandon smeets training with magical elements

27-03-2024

Magische trainingen

De beste aanpak voor het opleiden van professionals over een bepaald onderwerp hangt af van verschillende factoren, zoals het onderwerp, de leerstijlen van de deelnemers, hun bestaande kennis en de beschikbare middelen. We kennen allemaal wel trainingen waar je een 1 of 2-daags programma hebt vol met theorie, theorie en nog eens theorie. Aan het einde van de dag nemen we vrijwel niks meer op en zijn we voor een groot deel al vergeten wat we in het eerste uur hebben geleerd. De Ebbinghaus Forgetting Curve, voorgesteld door de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus, suggereert dat mensen de neiging hebben om na verloop van tijd een aanzienlijk deel van de nieuw geleerde informatie te vergeten als deze niet regelmatig wordt herhaald. Volgens deze theorie kunnen mensen tot 50% van de nieuw geleerde informatie binnen het eerste uur na het ontvangen vergeten en blijft de retentie na verloop van tijd afnemen.

Hoewel de exacte retentiepercentages kunnen variëren, geeft onderzoek over het algemeen aan dat deelnemers 20% tot 80% van de geleerde informatie kunnen vasthouden. Dit is uiteraard afhankelijk van factoren zoals de effectiviteit van de trainingsmethoden, de relevantie van het materiaal voor hun werk of dagelijks leven en hun mate van betrokkenheid en motivatie tijdens de training. In principe toon dit aan dat we afstand moeten nemen van de traditionele passieve leermethoden en het over een andere boeg moeten proberen. Bijvoorbeeld door middel van een meer persoonlijke en interactieve aanpak. Maar hoe doe je dat?

Hier zijn enkele veelvoorkomende voorbeelden van interactieve leermethoden:
  • Casestudies zijn analyses van echte gevallen of scenario’s die relevant zijn voor het betreffende onderwerp. Deelnemers analyseren de situatie, identificeren de belangrijkste problemen en stellen oplossingen voor, waarbij kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden worden gestimuleerd.
  • Spellen en quizzen: Educatieve spellen, quizzen of interactieve oefeningen bedenken om leerdoelen op een leuke en boeiende manier te bereiken.
  • Praktijkgerichte oefeningen of experimenten waarbij deelnemers actief aan de slag gaan met materialen of apparatuur in verband met het onderwerp, wat ervaringsleren op een inhoudelijker niveau bevordert.
  • Interactieve intermezzo’s: zoals multimedia-elementen, interactieve presentaties of virtual reality om informatie op een dynamische en boeiende manier te presenteren.
  • Rollenspel en simulaties: Bij gesimuleerde scenario’s of rollenspellen nemen deelnemers specifieke rollen aan en komen ze in realistische situaties terecht. Dit helpt leerlingen om theoretische kennis toe te passen op praktische contexten en om besluitvormingsvaardigheden te ontwikkelen.
  • Kleine groepen: Activiteiten waarbij leerlingen in kleine groepen samenwerken om problemen op te lossen, taken uit te voeren of concepten te bespreken en om samenwerking, communicatie en kritisch denken te bevorderen. Een maximum van acht tot tien personen in een training werkt het best. Bij groepen groter dan dat wordt het moeilijker om iedereen in de ruimte aan boord te houden.
magical learning blog
magical learning blog
magical learning blog

Misschien lees je dit en denk je: “Klinkt logisch, maar wat heeft dit met magie te maken?” Dat is een goede vraag! Om actieve betrokkenheid te stimuleren en het vasthouden en overdragen van kennis te bevorderen, gebruik ik goocheltrucs en experimenten om de theorie tot leven te laten komen. In samenwerking met KPE (een opleidingsexpert voor mensen die in de bouw, infrastructuur en vastgoed werken) train ik elke maand tientallen bouwvakkers en hun management op het gebied van veiligheid. De meeste van hun zijn liever aan het werk dat ze de zoveelste veiligheidstraining moeten bijwonen.

magical learning blog

Maar door de training interactiever te maken en aan te passen aan de specifieke behoeften en interesses van de deelnemers, is de training een stuk effectiever. In deze training voer ik goocheltrucs en experimenten uit die de theoriesituatie simuleren en ze het betreffende gedrag zelf laten ervaren. Hierdoor kunnen ze meteen zien en voelen waarom we deze theorie specifiek uitleggen en wat dit betekent voor hun dagelijkse werk. Een opleiding die nauw aansluit bij de taken van de cursist of bij situaties uit het echte leven, wordt eerder onthouden en gebruikt. Daardoor wordt de kennisoverdracht doeltreffender.

Misschien heb je hier nog niet eerder bij stilgestaan, maar de combinatie van goochelen in trainingen worden steeds vaker toegepast. Een mooi voorbeeld daarvan is het programma Mindf*ck. van collega goochelaar Victors Mids. Voor mij persoonlijk is de verwacht dat in 2024 ongeveer 20% van mijn werk gerelateerd is aan het helpen van organisaties met trainingsprogramma’s, zowel face-2-face als online. Dit zijn complexe opdrachten omdat ik bij elke organisatie de theorie moet begrijpen, er goocheltrucs omheen moet ontwerpen, de storytelling moet aanpassen aan de truc én vertrouwd moet raken met de doelgroep. Het zijn langdurige trajecten, maar je merkt dat het uiteindelijk tot een veel effectievere training leidt. En daarmee ook de beste prijs-kwaliteitverhouding creërt voor de klant. Een training organiseer je niet zomaar. Je wilt dat je klanten, personeel of partners iets leren dat ze kunnen toepassen in hun dagelijkse werk of privéleven. Een beetje magie toevoegen aan je cursus of trainingsdagen is één manier om die waarde te vergroten. Natuurlijk zijn er ook veel andere interactieve mogelijkheden. Kies de methode die het meest geschikt is voor je publiek. The sky is the limit!

Met magische groet,